-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38085 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

سيصد آيه منسوب به حضرت علي(ع) در قرآن مجيد را برايم ارسال داريد؟

برادر بزرگوار، ضمن تشكر از مكاتبه و اعتماد شما نسبت به اين واحد، به اطلاع شما ميرسانيم كه:

آيات زيادي در قرآن مجيد وجود داردكه به صورت غير مستقيم مربوط به شخصيت و امامت حضرت علي(ع) و خاندان كريم آن حضرت(ع) ميباشد، و ما به عنوان نمونه تعدادي از اين آيات را براي شما ارسال ميكنيم و از آن جا كه زمان پاسخ گويي ما در اين واحد كوتاه بوده و بايد به پاسخ سؤلات ديگران نيز بپردازيم، منابعي را به شما معرفي نموده، تا خود شما هم به آنها مراجعه نموده و بهره و نتيجهگيري نهايي را به دست آوريد. همان طور كه ميدانيد آياتي كه در زمينه امامت خاصه وارد شده است، به دو بخش تقسيم ميگردد:

1 - آياتي كه به طور مستقيم، مسئله امامت را مورد توجه قرار ميدهد و به وضوح از آن بحث ميكند.

2 - آياتي كه به طور غير مستقيم از اين مسئله بحث ميكند.

گر چه آيات قرآن در هر دو قسمت فروان است، ولي آياتي كه روشنتر در هر دو بخش نازل شده را گزينش نموده و نخست به سراغ آيات زير ميرويم (البته براي جلوگيري از طولاني شدن مطلب، ترجمه آيات را به قرآن مراجعه كنيد):

1 - آيه تبليغ: يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فما بلّغت رسالته، و اللَّه يعصمك من الناس، ان اللَّه لا يهدي القوم الكافرين.(1)

2 - آيه ولايت: انّما وليكم اللَّه و رسوله و الّذين امنو الّذين يقيمون الصّلوة و يؤتون الزّكاة و هم راكعون.(2)

3 - آيه اولي الامر: يا ايها الّذين آمنوا اطيعوا اللَّه و اطيعوا الرّسول و اولي الامر منكم.(3)

4 - آيه صادقين: يا ايها الّذين آمنوا اتقوا اللَّه و كونوا مع الصّادقين.(4)

5 - آيه قربي: قل لا اسئلكم عليه اجرا الا المودة في القربي. (5)

بخش دوم: آيات فضائل حضرت علي(ع):

در اين بخش به سراغ آياتي از قرآن مجيد ميرويم كه مستقيماً مسئله خلافت و ولايت را بازگو نميكند، ولي فضيلتي بزرگ از حضرت علي(ع) را در بر گرفته و در مجموع نشان ميدهد كه حساب علي(ع) از ديگران كاملاً جدا است:

1 - آيه مباهله: فمن حاجك فيه من بعد ما جائك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائناو ابنائكم و نسائنا و نسائكم و أنفسنا و انفسكم ثمّ نبتهل فنجعل لعنة اللَّه علي الكاذبين. (6)

2 - آيه خير البريّه: انّ الّذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البريّه.(7)

3 - آيه ليلة البيت: و من الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضات اللَّه و اللَّه رؤوف بالعباد. (8)

4 - آيه حكمت: يؤتي الحكمة من يشاء و من يؤت الحكمة فقد اوتي خيراً كثيراً و ما يذكّر الاّ اولوا الباب.(9)

5 - آيات سوره هل أتي(انسان): هل أتي علي الانسان حين من الدّهر لم يكن شيئاً مذكوراً.(10)

مخصوصاً آيات هفتم تا دهم اين سوره، و تا آخر سوره انسان كه انشاء اللَّه مراجعه ميفرماييد.

6 - آيات آغاز سوره برائت: آيات آغاز سوره برائت كه درباره اعلان جنگ به مشركان پيمان شكن نازل شده، و تقريباً تمام مفسران و مورّخان اتّفاق نظر دارند كه در سال نهم هجري هنگامي كه اين آيات نازل شد و پيمانهاي اين گروه از مشركان رانقض كرد، پيامبر(ص)، ابوبكر را براي ابلاغ اين فرمان انتخاب نمود تا به هنگام حجّ در مكه آن را براي عموم مردم بخواند، ولي چيزي نگذشت كه آيات را از او گرفت و به علي(ع) داد و آن حضرت را مأمور ابلاغ آن كرد تا در مراسم حجّ به تمام اهل مكّه ابلاغ كند و او چنين كرد.

وقتي ابوبكر سوال ميكند آيا چيزي بر ضدّ من نازل شده كه من نبايد سوره را ابلاغ كنم؟ پيامبر(ص) ميفرمايد: اُمرتُ ان لا يبلّغه الاّ انا او رجلٌ منّي؛ من مأمور شدهام كه اين سوره(برائت) را ابلاغ نكند مگر من يا مردي كه از من است.(11)

7 - آيه سقاية الحاجّ: ميفرمايد: أجعلتم سقاية الحاجّ و عمارة المسجد الحرام كمن آمن باللَّه و اليوم الاخر و جاهد في سبيل اللَّه لا يستوون عند اللَّه و اللَّه يهدي القوم الظّالمين.(12)

8 - آيه صالح المؤمنين: و ان تظاهرا عليه فن اللَّه هو مولاه و جبريل و صالح المؤمنين والملائكه بعد ذلك ظهير.(13) بعضي از همسران پيامبر(ص) را كه تخلفي كرده بودند، مخاطب اين آيه ساخت.

9 - آيه وزارت: از زبان حضرت موسي(ع) ميخوانيم: واجعل لي وزيرا من اهلي - هارون اخي - اشدد به ازري - اشركه في امري. (14)

پيامبر گرامي اسلام(ص) نيز براي پيشبرد اهداف رسالتش همين خواسته را از خداوند تقاضا كرد تا در امر رهبري مردم، علي(ع) را برادرش و پشتيبان و خليفه و وزيرش قرار دهد.

10 و 11 - آيات سوره احزاب: من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا اللَّه عليه فمنهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا.(15)، و رد اللَّه الذين كفروا بغيظهم لم ينالوا خيرا و كفي اللَّه المؤمنين القتال و كان اللَّه قويا عزيزا.(16)

12 - آيه بينه و شاهد: افمن كان علي بينة من ربه و يتلوه شاهد منه و من قبله كتاب موسي اماما و رحمة اولئك يؤمنون به.(17)

13 - آيه صدّيقون: و الّذين آمنوا باللَّه و رسله اولئك هم الصّدّيقون و الشهداء عند ربّهم اجرهم و نورهم.(18)

14 - آيه نور: يا ايّها الّذين آمنوا اتّقوا اللَّه و آمنوا برسوله يؤتكم كفلينمن رحمته و يجعل لكم نوراً تمشون به و يغفر لكم و اللَّه غفور رحيم.(19)

15 - آيه انذار: وانذر عشيرتك الاقربين - و اخفض جناحك لمن اتّبعك من المؤمنين.(20)

16 - آيه مرج البحرين: مرج البحرين يلتقيان - بينهما برزخ لا يبغيان - فبأي الاء ربّكما تكذّبان - يخر منهما - اللّؤلؤ و المرجان.(21)

17 - آيه نجوي: يا ايها الّذين آمنوا اذا ناجيتم الرّسول فقدّموا بين يدي نجواكم صدقة ذلك خير لكم و أطهر فان لم تجدوا فأن اللَّه غفور رحيم.(22) اين آيه شريفه به مسلمانان دستور داد: اگر ميخواهيد با پيامبر(ص) نجوي كنيد، قبل از اين كار، صدقهاي در راه خدا بدهيد، اين دستور، آزمون جالبي به وجود آورد براي مدّعيان قرب به پيامبر(ص)، همگي جز علي(ع) از دادن صدقه و نجوي خودداري كردند.

18 - آيه سابقون: والسابقون السابقون اولئك امقرّبون - في جنّات النّعيم - ثلّة من الاوّلين - قليل من الاخرين.(23) امام صادق(ع) فرمود: منظور علي بن ابيطالب(ع) است.

19 - آيه أذن و ادعية: لنجعلهم لكم تذكرة و تعيها اذن و اعيه.(24)

در روايتي هم پيامبر(ص) به علي(ع) فرمود: تو گوشهاي نگه دارنده علم و دانش مني.

20 - آيه مودّت: انّ الّذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرّحمن وداً.(25)

21 - آيه منافقان: لو نشاء لاريناكم فلعرفتهم بسيماهم و لتعرفنّهم في لحن القول.(26)

در حديث مشهوري از ابو سعيد خدري در تفسير جمله و لتعرفنّهم في لحن القول، ميگويد: بِبُغضِهِم عليّ ابن ابيطالب(ع)، آنها را ميتوان از طريق عداوت با حضرت علي(ع) شناخت.

22 - آيه ايذاء: انّ الّذين يؤذون اللَّه و رسوله لعنهم اللَّه في الدنيا و الاخرة و أعدّلهم عذاباً مهيناً.(27)

در روايات متعددي از اهل سنّت و از اهل بيت(ع) رسيده است كه پيامبر(ص) فرمود: اي علي! هر كه تو را آزار برساند، مرا آزار رسانده است.

23 - آيه انفاق: الّذين ينفقون اموالهم باللّيل و النّهار سرّاً و علانية فلهم اجرهم عند ربّهم لا خوفٌ عليهم و لا هم يحزنون.(28) روايات بسياري در شان نزول اين آيه وارد شده كه نشان ميدهد نخستين بار درباره علي(ع) نازل گشت.

24 - آيه محبّت: يا ايّها الّذين آمنوا من يرتدّ منكم عن دينه فسوف يأتي اللَّه بقوم يحّبهم و يحبّونه أذلّة علي المؤمنين أعزّة عل الكافرين يجاهدون في سبيل اللَّه و لا يخافون لومة لائم ذلك فضل اللَّه يوتيه من يشاء و اللَّه واسعٌ عليم.(29) از مناقب عبداللَّه شافعي وارد شده است كه اين آيه شريفه درباره علي(ع) نازل شده است.

25 - آيه مسئولون: وقفوهم انّهم مسئولون.(30) در روايات متعدّدي حتي از ابوسعيد خدري، نقل شده است كه از ولايت علي بن ابيطالب(ع) سؤال ميكنند.(31)

برادر عزيز و بزرگوار. شما براي دستيابي به اطلاعات جامعتر ميتوانيد به كتابهايي همانند بحار الانوار مرحوم مجلسي(ره) و علي(ع) در قرآن و نيز علي(ع) كيست؟ مرحوم كمپاني و به تفاسير روايي قرآن مجيد همانند نور الثقلين و تفسير برهان و نظاير اينها مراجعه بفرماييد.

پي نوشتها:

1 - مائده (5)، آيه 67.

2 - مائده (5)، آيه 55.

3 - نساء (4)، آيه 59.

4 - توبه (9)، آيه 119.

5 - شوري (42)، آيه 33.

6 - آل عمران (3)، آيه 61.

7 - بينه (98)، آيه 7.

8 - بقره (2)، آيه 207.

9 - بقره (2)، آيه 269.

10 - انسان (76)، آيه.

11 - مسند احمل بن حنبل، ج 1، ص 3، به نقل از آيت اللَّه مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 9، ص 288.

12 - توبه (9) آيه 19.

13 - تحريم (66)، آيه 4.

14 - طه (20)، آيه 29 - 32.

15 - احزاب (33)، آيه 23.

16 - همان، آيه 25.

17 - هود (11)، آيه 17.

18 - حديد (57)، آيه 19.

19 - همان، آيه 27.

20 - شعرا (26)، آيه 214 و 215.

21 - الرحمان (55)، آيه 19 - 22.

22 - مجادله (58) آيه 12.

23 - واقعه (56)، آيه 10 - 14.

24 - حاقه (69)، آيه 12.

25 - مريم (19)، آيه 96.

26 - محمد (47)، آيه 30.

27 - احزاب (33)، آيه 57.

28 - بقره (2)، آيه 274.

29 - مائده (5)، آيه 54.

30 - صافات (37)، آيه 24.

31 - آيت اللَّه مكارم شيرازي، پيام قرآن، ص 177 - 394 (با اقتباس) و تفسير القرآن، آيات مربوطه.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.